Wat is jouw houvast in moeilijke tijden?

Wat is jouw houvast in moeilijke tijden?

Ze overkomen ons allemaal. Periodes waarin we de blijheid en dankbaarheid minder kunnen vinden. En alsof het universum mij dan weer op weg wil helpen kom ik ze overal tegen.

Quotes. Ik hou ervan. Sommigen vergeet ik echt nooit meer omdat ik er op dat moment zoveel aan had. Een van die quotes bijvoorbeeld heb ik van mijn oom, nadat mijn broer en zus binnen een jaar tijd overleden. Natuurlijk heeft het tijd nodig om verlies te verwerken en mag rouw er zijn. Sterker nog, moet het er ook zijn. Maar wat mij hielp om niet te verzanden in dit gevoel fluisterde mijn oom mij toen in mijn oor;

, Geef de vogels van verdriet niet de kans zich in je haar te gaan nestelen…….’

Een lijstje vol

Ik heb een lijstje gemaakt van de quotes die ik door de jaren heen heb verzameld. Print het uit, lijst het in of hang het op een zichtbare plek op en pak het erbij in tijden dat je merkt dat je in oude patronen vervalt, twijfelt of piekert of teleurgesteld bent…..

·       Vertrouw net als een vogel niet op de tak waar je op rust maar op je vleugels.

·       ´De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.’ Stop met bezorgd zijn over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Zonde van je tijd!

·       ‘Geef de vogels van verdriet (of van wrok/ boosheid/ teleurstelling) geen kans in je haar te gaan nestelen’. Blijf niet te lang hangen in verdrietige herinneringen, in nare gedachten, in situaties uit je verleden die achter je liggen. Leer ervan en kijk vooruit. Geniet van wat er nu is.  

·       Doe eens even niets. We hebben zoveel te doen en verwachten zoveel van ons zelf dat we bijna nooit meer niets doen. Een goede oefening in niets doen is: Steek een kaars aan, ga zitten en kijk in de vlam. Zie, en kijk en voel en wees samen met jezelf. Doe even niets.

·       Heb je haast en kom je in een file terecht? Leer het te beschouwen als gekregen tijd. Let op je ademhaling, kruip in jezelf. Of kijk eens om je heen. Je kunt er namelijk niets aan veranderen dus kan je net zo genieten van de rust dat je even niets kan.

·       Ben je aan het piekeren, stressen of doemdenken? Stel jezelf dan deze vraag: Heeft deze gedachte of wat ik nu doe NUT?

·       Zit je in de trein, ben je onderweg, wacht je op de tram of iets anders? Laat je mobiel eens in je zak zitten en kijk om je heen. Ga in gesprek. Observeer. Kijk.

·       Geniet van kleine en grote dingen. Van gesprekken. Van de geurende bloem, van de morgendauw, de ondergaande zon, van mooie muziek en spreek het uit! Iets zeggen activeert je brein tot nog meer genieten!

·       Wees en praat aardig tegen en over jezelf. Ben je een uur achter je computer kwijt omdat er iets is misgegaan met het opslaan? Vervelend ja. Heeft het nut om jezelf of je computer te vervloeken? NEE! Haal diep adem, loop een rondje om en begin opnieuw.

·       Wees aardig voor een ander. Help de oudere met oversteken, begroet iemand met vriendelijkheid, geef een compliment. Je krijgt het dubbel en dwars terug!

·       Ga eens in gesprek met JEZELF, dus NIET met de stemmen in je hoofd. Stel jezelf de vragen die je een ander misschien niet durft te stellen. Ga daar echt even voor zitten en spreek af met jezelf dat ‘ik weet het niet’ geen antwoord is. Heb je een antwoord vraag dan weer waarom? Werk minimaal 8x een antwoord uit met de wedervraag; Waarom? Je zal zien dat je veel duidelijk wordt. 

·       Leer van je fouten. Blijf er niet in hangen maar zie het als leerproces. En doe dat ook bij een ander!

·       Lach meerdere keren per dag! Begin er iedere morgen mee naar je spiegelbeeld. En lach naar de mensen die je tegenkomt. Als je lacht ga je ook meer leuke dingen zien. Probeer het maar eens uit!

·       Knuffelen stimuleert de aanmaak van je geluks- hormoon. Knuffel dus minimaal 4 x per dag!

·       Focus je op dat ene wat je op dat moment doet. Doe dus geen 2 dingen tegelijk. Als je het eten gaat voorbereiden focus je dan op wat er door je handen komt, de geur en het snijden. Zet de televisie uit als je eet, en draai je weg van je computer als je met iemand belt. Je zal merken hoe dit je concentratie én rust versterkt!

·       Geluk is een besluit. Dus niet beredeneren waarom je gelukkig zou moeten zijn. Ben je niet gelukkig in een situatie? Kijk dan waar en of je iets kunt veranderen. Blijf niet hangen in je redenaties, laat het denken los en voel! En kan je even niets veranderen aan je situatie? Focus je dan op de lieve lach van het meisje, op de vriendelijk blik in de trein, op de geurende bloem, op de warmte van de zon. Besluit om dat geluk te voelen!

Met liefs van Manon

Naar alle blogs